Etelä-Suomen ja Helsingin Vasemmistonuoret: Poliisin otettava natsien terrori vakavasti

Natsijärjestö Suomen vastarintaliike on pahoinpidellyt henkilön kuoliaaksi ryhmän järjestämän mielenilmauksen yhteydessä lehtitietojen ja uhrin isän kertomuksen perusteella. Etelä-Suomen ja Helsingin Vasemmistonuoret ovat järkyttyneitä tapahtuneesta ja tahtovat osoittaa surunvalittelunsa uhrin perheelle ja läheisille. Järjestöt vaativat yhteisessä tiedotteessaan virkavaltaa viimein ottamaan äärioikeiston väkivallan uhan vakavasti.

Poliisi on vahvistanut, että lauantaina 10. syyskuuta Helsingin Asema-aukiolla järjestetyn mielenilmauksen yhteydessä pahoinpideltiin henkilö, joka viikkoa myöhemmin menehtyi vammoihinsa sairaalassa. Suomen vastarintaliike itse kehui pahoinpitelyä nettisivuillaan heti mielenilmauksen jälkeen. Sivustolle ladatulla videolla näytettiin maassa makaavaa uhria ja yllytettiin muita vastaavaan raakuuteen.

Jimi Joonas Karttunen teki oikein vastustaessaan natsien mielenilmausta. On hirveää, että Suomessa kritiikin esittäminen voi olla hengenvaarallista”, toteaa Etelä-Suomen Vasemmistonuorten puheenjohtaja Samuel Drake.

“Kenenkään ei tarvitsisi kuolla, mikäli poliisi suhtautuisi natsien kokoontumisiin sillä vakavuudella kuin poliittiseen väkivaltaan tulisi suhtautua”, toteaa Helsingin Vasemmistonuorten puheenjohtaja Kaisa Liljanto. “On anteeksiantamatonta kuinka kevyesti virkavalta suhtautuu tähän väkivaltaa harjoittavaan järjestöön.”

Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun saman natsiryhmän toiminta on saattanut ihmisiä hengenvaaraan. Suomen vastarintaliike on muunmuassa iskenyt Pride-kulkueeseen, hyökännyt vasemmistopoliitikkoja vastaan ja pahoinpidellyt antifasisteja. Nyt tapahtunut väkivalta ei ole voinut tulla poliisille yllätyksenä. Väkivaltaiselle äärioikeistolle ei saa antaa tilaa toimia missään. Etelä-Suomen ja Helsingin Vasemmistonuoret kehottavat kansalaisia vastustamaan natsien toimintaa etenkin poliisin osoittaessa piittaamattomuutta puuttua natsiterroriin.

“Antirasistien mielenosoituksia häiritään ja fasistien vastustajia kohdellaan rikollisina, mutta äärioikeiston puolustamiseksi poliisi on valmis menemään pitkälle”, Drake toteaa. “Poliisin ja valtiovallan on valittava, ovatko he demokraattisen kansalaisyhteiskunnan puolella, vai antavatko he natsien väkivallan jatkua. Yksikin uhri on liikaa.”

Lisätiedot:
Samuel Drake