Helsingin Vasemmistonuoret: Priden oltava aidosti syrjinnästä vapaa tapahtuma!

29.6.2018

Vapaa julkaistavaksi heti

Helsingissä on parhaillaan käynnissä Helsinki Pride-viikko, jonka lauantaina pidettävissä päätösbileissä esiintyy israelilainen laulaja Dana International. Vastatessaan esiintyjävalinnan aiheuttamaan kritiikkiin, Heseta yrittää väistää vastuutaan tapahtuman järjestäjänä.

Dana International on avoimesti osoittanut tukensa Israelin armeijalle, tuominnut eurooppalaisten kritiikin Israelia kohtaan ja edustanut ylpeästi Israelia ympäri maailmaa. Samaan aikaan Israel miehittää palestiinalaisalueita ja israelilaiset sotilaat rajoittavat palestiinalaisten liikkumista sekä vangitsevat ja ampuvat rauhanomaisia mielenosoittajia. Miehitettyjen alueiden sisäpuolella on pulaa vedestä, lääkkeistä, sähköstä ja polttoaineesta.

Israelin hallitukselle pinkkipesu on tietoista toimintaa piilottaa ihmisoikeusrikkomukset palestiinalaisia kohtaan ja esiintyä edistyksellisenä länsimaana. Israel käyttää pinkkiä rahaa sateenkaaripositiivisen imagon luomiseen, sen sijaan, että se tukisi suoraan esimerkiksi palestiinalaisten LHBT-järjestöjen toimintaa. Heseta sanoo, ettei hyväksy pinkkipesua, mutta valitessaan esiintymään artistin, joka on aktiivisesti tukenut Israelin hallinnon vakavia rikoksia, he syyllistyvät siihen itse.

“Dana Internationalin esiintymisen peruminen olisi välttämätöntä tuen osoittamiseksi ihmisoikeuksien puolesta. Me näemme, mitä Israelin hallinto tekee palestiinalaisille ja vaadimme tekoja syrjinnän vastaisten puheiden sijasta." toteaa Helsingin Vasemmistonuorten puheenjohtaja Neeta Heinonen.

Vaadimme Hesetaa peruuttamaan Dana Internationalin esiintymisen Helsinki Pridella. Kehotamme myös muita tahoja osoittamaan solidaarisuutta palestiinalaisten kamppailulle ja palestiinassa toimiville LHBT-järjestöille, jotka tekevät paikan päällä töitä LHBT-ihmisten oikeuksien toteutumisen puolesta.

Lisätiedot:
Neeta Heinonen,