Helsingin Vasemmistonuoret: Tarkastusmaksujen peruminen säilytettävä maksuttomana!

29.8.2016

Helsingin Vasemmistonuoret tuomitsee Helsingin Seudun Liikenteen (HSL) päätöksen alkaa veloittaa syyskuusta alkaen aiheettomien tarkastusmaksujen perumisesta. Vaikka asiakas omistaisi voimassa olevan kausikortin, joutuu hän jatkossa maksamaan kuusi euroa tarkastusmaksun perumisesta HSL:n toimipisteellä.

”Päätös kausikorttinsa maksaneiden matkustajien laskuttamisesta kuvastaa moraalikatoa joukkoliikenteen johdossa”, toteaa Helsingin Vasemmistonuorten puheenjohtaja Kaisa Liljanto.

Vasemmistonuoret on johdonmukaisesti vastustanut Helsingin seudun joukkoliikenteen jatkuvasti nousevia lippujen ja tarkastusmaksujen hintoja. Helsingin Vasemmistonuorten mielestä HSL:n päätöksen perusteleminen järjestelmän väärinkäyttämisellä ja tarkastusmaksun kirjoittamisesta koostuvilla kustannuksilla eivät riitä selitykseksi.

”Kalliista lipuntarkistuksesta ja järjestelmän väärinkäytöksistä päästäisiin tekemällä joukkoliikenne maksuttomaksi”, Liljanto toteaa. ”Poliitikkojen on otettava vastuu. Liikkuminen ei ole valinta, vaan perusoikeus.”

”On kestämätöntä, että julkisen liikenteen liput hinnoitellaan sen merkittävimmän asiakasryhmän ulottumattomiin ja sitten nostetaan vielä tarkastusmaksua”, Helsingin Vasemmistonuorten varapuheenjohtaja Aleksi Heikola jyrähtää. ”Lippunsa maksaneiden rankaiseminen on kuitenkin uusi pohjanoteeraus.”

”Helsingin seudun kaupunginvaltuustojen on asetuttava HSL:n päätöstä vastaan puolustaakseen omia asukkaitaan kiristykseltä”, toteaa Heikola. ”Joukkoliikenteen vuosikausia jatkunut kallistuminen kaupunkilaisten maksukyvyn ulottumattomiin on vihdoin pysäytettävä!”

Helsingin Vasemmistonuoret

Puheenjohtaja: Kaisa Liljanto