Helsingin Vasemmistonuorten vappujulistus 2017

Suomen Kansan Demokraattinen Liitto eli SKDL osallistui ensimmäistä kertaa eduskuntavaaleihin vuonna 1945 vaaliteemanaan fasismin hävittäminen Suomesta. Puolue menestyi vaaliteemoineen erinomaisesti ja sai yli 23 prosenttia äänistä ja 49 paikkaa.

Sosiaalidemokraateista vasemmalla olleella työväenliikkeellä ei ollut kunnollisia toimintaoikeuksia itsenäisessä Suomessa vuosien 1919 ja 1945 välillä. Vasemmiston asema oli luonnollisesti ollut heikoissa kantimissa hävityn sisällissodan jälkeen. Sotien välissä äärioikeisto vainosi väkivaltaisesti vasemmistoa ja sai taivuteltua Suomen johdon kieltämään kokonaan laitavasemmiston toiminnan.

Äärioikeiston ja fasismin uhka on taas ajankohtaisempi kuin pitkään aikaan. Oikeistopopulistiset puolueet ovat tehneet jo vuosia nousuaan ympäri Eurooppaa ja Suomessa pohjoismaisen vastarintaliikkeen toiminta vaati viime vuonna ensimmäisen kuolonuhrinsa.

Vasemmisto jatkaa historiallista kamppailuaan fasismia ja hallituksen riistopolitiikkaa vastaan. Vasemmistonuoret lähtevät tänäkin vappuna marssimaan Helsingin kaduille työväen oikeuksien puolesta.

Helsingin työväen perinteinen vappukulkue järjestetään 1.5. ja se kokoontuu klo 10 alkaen Hakaniementorilla.

#vappu #fasismiavastaan